Screeningul ecografic materno-fetal

August 21, 2018, Costin Bogdan

Screeningul în medicină reprezintă o conduită utilizată pentru a depista o anumită afecțiune. Este o metodă ce se adresează unor persoane aparent sănătoase. Scopul screeningului este de a identifica și trata precoce o anumită afecțiune.

În cazul nostru e vorba de a identifica cât mai precoce o afecțiune fetală sau maternă ce ar putea influența viitorul sarcinii și al copilului.

Toate femeile gravide au recomandarea de a efectua cele 3 consultații de screening ecografic materno-fetal.

1. La sfărșitul trimestrului I (11-14 săptămâni) – ecografie pentru depistarea anomaliilor genetice

Denumită și ecografie morfologică de trimestrul I permite aprecierea riscului pentru cele mai frecvente anomalii cromozomiale. Constă în dublu test (din sângele viitoarei mame) și o ecografie fetală mai specială – se apreciază cât mai exact anumiți parametrii fetali: translucență nuchală, os nazal, unghiul maxilo-facial, fluxul sanvin pe anumite vase (duct venos Arantzius), precum și un bilanț fetal pentru excluderea anumitor malformaiții fetale (defecte de tub neural, anencefalie, anomalii cardiace, ale peretelui abdominal, renale sau ale membrelor).

1. În trimestrul II (18-24 săptămâni) – ecografia morfologică fetală - se trec în revistă toate organele și segmentele fetale din punct de vedere morfologic, în vederea depistării eventualelor anomalii/malformaiții fetale. Incidența naturală a anomaliilor congenitale (per total) este de până la 4% din sarcinile la termen (!).

Ecografia 3D/4D are indicaiții și avantaje care completează această examinare.

1. În trimestrul III (32-34 săptămâni) – morfologie fetală de trimestrul III – urmărește excluderea unor afecțiuni fetale ce pot surveni pe parcursul sarcinii și care pot să nu fie evidențiabile în trimestrul II (18-22 săptămâni) ca hidrocefalie, hidronefroză, stenoze intestinale, etc. Se efectuează evaluarea ecografică funcțională – aprecierea creșterii fetale, analiza Doppler a circulației sângelui fetal prin anumite zone vasculare (artera cerebrală medie, artera ombilicală, etc) . Permite evaluarea rezervelor funcționale ale fătului și placentei (aprecierea stării de bine a fătului – well being fetal). Este foarte importantă (eventual efectuată repetat) la paciente cu hipertensiune arterială, diabet zaharat, trombofilie, paciente cu tratament anticoagulant, anemie, izoimunizare Rh, etc.